דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשפט הפלילי 

מאת    [ 08/08/2012 ]

מילים במאמר: 432   [ נצפה 2591 פעמים ]

השמירה על הסדר החברתי דורשת התקנת חוקים אשר מגדירים מה מותר לעשות ומה אסור. המשפט הפלילי מציג עונשים הצפויים עבור המבצעים פעולות מנוגדות לחוק, פעולות אשר מפרות את הסדר החברתי ופוגעות בזולת.

עבירה פלילית היא עבירה אשר כרוכה לרוב בעונש מאסר, ואכיפת החוק מוטלת על המדינה. כל אדם אשר מוגדר בגיר בעיני החוק חייב באחריות פלילית למעשיו. מקרים בהם העברה בוצעה על ידי קטין או חולה נפש זוכים לטיפול שונה.  

במקרים בהם מבצע אדם פרטי עבירה פלילית כנגד אדם פרטי אחר המדינה רשאית להעניש את מבצע העבירה גם אם הצד הנפגע כלל לא הגיש תלונה. עבירה פלילית היא עבירה כנגד חוקי המדינה ועל כן העבריין מחויב בדין פלילי בבית המשפט. את המדינה מייצגת במערכת המשפט הפלילי פרקליטות המדינה.

כל מדינה רשאית לחוקק בעצמה חוקים אשר מגדירים מה מותר ומה אסור לבצע בשטחה. ישנן מספר עבירות פליליות אסורות לביצוע במרבית מדינות העולם. העבירות הללו הן: רצח, אונס, גנבה, תקיפה ועבירות תנועה.

ביצוע אחת העבירות הללו יביא להגשת כתב אישום על ידי המדינה. במידה והנאשם יורשע בביצוע העבירה הוא ייענש בהתאם ואילו במקרים בהם תתקבל החלטת זיכוי הנאשם יוגדר זכאי ולא תופעל כנגדו כל סנקציה.

מהו רישום פלילי

בעבור כל אדם אשר מבצע עבירה פלילית נרשם רישום פלילי. הרישום עשוי להוות גורם בעייתי במהלך תהליך קבלה למקום עבודה חדש. רישום פלילי כנגד האדם נרשם גם במקרים בהם התיק נסגר בשל היעדר בסיס ראיות מוצק או חוסר עניין לציבור. בעבור בעלי רישום פלילי מסוג זה עומדת האפשרות להגיש בקשת מחיקת רישום פלילי.

במקרים בהם האדם לא הורשע ניתן יהיה למחוק את הרישום ואילו במקרים בהם האדם הורשע ישנה אפשרות להגיש בקשת חנינה מיוחדת. תקנות המשפט הפלילי בישראל קובעות כי בעבור עבירות מסוימות לא ניתן יהיה לבצע מחיקת רישום פלילי כלל.  את ההתנהלות מול מערכת המשפט הפלילי מומלץ לבצע באמצעות עורך דין פלילי מנוסה.

יש לציין כי הנאשם זכאי לליווי וייעוץ של עורך דין פלילי בכל שלבי ההליך הפלילי, החל משלב החקירה הראשונית במעצר ועד הערעור על העונש בבית המשפט. עורך הדין יוכל לסייע בעבירות תעבורה, עבירות צווארון לבן, מחיקת רישום פלילי, הגשת בקשת חנינה, טיפול במעצרים של בני נוער ועוד. עורכי דין ממליצים לנחקרים בכל השלבים להיזהר בלשונם ולא לומר דבר ללא נוכחות של עורך דין פלילי.

 אחריות פלילית

בית המשפט הפלילי קובע אחריות פלילית ועונשים גם בעבור מקרים בהם העבריין נתפס טרם ביצוע הפעולה. מקרה בו העבריין החל בבניית תשתית לביצוע הפשע ונתפס יהיה חייב בדין בית משפט. החוק הפלילי קובע גם אחריות לעשיית המעשה ועונש בעבור כל אדם אשר שידל אדם אחר לביצוע עבירה פלילית או תרם לעשיית המעשה. גם על אדם אשר פעל לסיוע או אבטחת המעשה חלה אחריות פלילית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב